kursus1    kursus2    kursus3    kursus4

 


Kursusinformation - klik her  |  Fælles udbud af AMU-kurser i 2018 - klik her 

Der kan opleves problemer med visningen i Internet Explorer - derfor anbefaler vi at der bruges Google Chrome.


 

Pædagogisk medarbejder- Jobrettet uddannelse

Valgte hold
Kursussted Social og Sundhedsskolen Syd, Bjerggade 4M, 6200 Aabenraa
Tilmeldingsfrist 1. september 2018
Startdato 10. september 2018
Slutdato 18. oktober 2018
Varighed 29,0 dage
Deltagerpris 18738,50 kr.
Pris for ledige 18741,50 kr.
Pris udenfor AMU-målgruppe 18741,50 kr.
Undervisningsform Dagundervisning
Undervisningstid 8.00-15.25
Beskrivelse Forløbet henvender sig til medarbejder, der både ønsker at blive introduceret til og som har erfaring med det pædagogiske område. Den jobrettet uddannelse retter sig både mod normalområdet og soecialområdet. Derved tilbydes en grundlæggende indsigt i pædagogisk arbejde, som der gradvist bygge videre på med en samling af specialpædagogiske metoder og redskaber knyttet ti ny faglig viden inden for specialpædagogiske arbejde.
Kontaktperson kursussekretær
Telefonnr 73334300
Email kurser@sosu-syd.dk
Kviknummer 54540618amu104
Kursusark Hent pdf
Minimum antal deltagere 18
Maksimum antal deltagere 28
21 ledige pladser
Fag til kurset:
Arbejdet med personer med autismespektertilstande
Skolefagkode: 48215
Varighed: 3,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 1980,50 kr.
Pris for ledige: 1980,50 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 1980,50 kr.

Målgruppe
Værkstedsassistenter, omsorgsmedhjælpere, pædagogmedhjælpere, pædagogiske assistenter, social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere,

Formål:
Efter uddannelsen kan du indgå i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne med autisme med respekt for den enkeltes særlige forudsætninger og hensigter.Uddannelsen giver dig viden om autisme som en helt særlig måde at opfatte og bearbejde verden, der har afgørende betydning for hvordan mennesker med autisme spiller sammen med andre.

Indhold:
- Deltageren kan indgå i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne med autismespektertilstande med respekt for den enkeltes særlige forudsætninger, ønsker, hensigter og behov.- Deltageren har en basal viden om autisme med stort eller meget stort støttebehov, der tager afsæt i forståelse af autismens særlige kognitive, sansemæssige og sociale profil, dvs. udfordringer med intuitivt at læse det sociale, stressfølsomhed, systemtænkning, fokus på detaljer og gentagelser, sansefølsomhed og nogen gange psykisk sårbarhed.- Deltageren kan skabe meningsfulde læringsrum for barnet/den voksne med autisme med stort eller meget stort støttebehov i en passende balance mellem udvikling og kompensation. I denne forbindelse kan deltageren samarbejde med barnet eller den voksne med autisme om at gennemføre aktiviteter og socialt samvær, således at den enkelte støttes i at fornemme, udvikle og håndtere egne handlemuligheder og personlige valg.- Deltageren kan kommunikere og udvikle kommunikation med barnet eller den voksne med autisme på baggrund af barnets eller den voksnes foretrukne kommunikationsform og forudsætninger. - Deltageren kan med afsæt i kendskabet til det enkelte barn eller voksne med autisme aflæse og kende betydningen af selv små tegn som udtryk for ønsker og hensigter i kommunikationen. - Deltageren kan reflektere over egen indsats i forhold til målgruppen og dele disse overvejelser med kolleger, pårørende og eksterne samarbejdspartnere.
Børns kompetenceudvikling 0-5 år
Skolefagkode: 44299
Varighed: 5,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 2828,50 kr.
Pris for ledige: 2828,50 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 2828,50 kr.

Målgruppe
Pædagogmedhjælpere, dagplejere m.fl.

Formål:
Deltagerne kan indgå i relation med det 0-5 årige barn, så de bidrager til barnets udvikling af kompetencer.

Indhold:
Deltagerne kan indgå i en relation med det 0-5 årige barn ud fra en forståelse og respekt for barnets udtryk, livssituation og oplevelse af verden. Derved bidrager de til barnets udvikling af kompetencer og livskvalitet. De kan formidle observationer af barnet til kolleger og indgå i en faglig dialog om støtte og vejledning til det enkelte barn. De kan medvirke i dialogen med forældrene om det enkelte barns specifikke udviklingsforløb.
Inkluderende pædagogiske miljøer i dagtilbud & SFO
Skolefagkode: 40955
Varighed: 5,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 3147,50 kr.
Pris for ledige: 3147,50 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 3147,50 kr.

Målgruppe
Dagplejere, pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter i daginstitutioner og SFO.

Formål:
Deltageren kan efter kurset bidrage til udvikling og fastholdelse af en pædagogisk praksis, der understøtter et inkluderende pædagogisk miljø. På kurset arbejdes med, hvordan man kan medvirke til inddragelse og deltagelse af alle børn i dagligdagens aktiviteter i dagtilbud og SFO. Deltageren lærer at medvirke til synliggørelse af tendenser i samspillet, der modarbejder inklusion af enkelte børn eller en gruppe af børn, samt at reflektere over egen praksis og egen rolle i forhold til at forebygge og aktivt modvirke marginaliseringsprocesser.

Indhold:
Deltageren kan bidrage til udvikling og fastholdelse af en pædagogisk praksis, der understøtter et inkluderende pædagogisk miljø. Deltageren kan indgå aktivt i arbejdet med at understøtte inddragelse og deltagelse af alle børn i dagligdagens aktiviteter i dagtilbud og SFO. I det arbejde kan deltageren støtte det enkelte barns trivsel gennem oplevelsen af at høre til i et fællesskab. Deltageren kan indgå i arbejdet med dokumentationsmetoder, der afdækker forhold i miljøet med betydning for inklusionen, og medvirke til synliggørelse af tendenser i samspillet, der modarbejder inklusion af enkelte børn eller en gruppe af børn. Deltageren kan i samarbejde med ledelse og kollegaer reflektere over egen praksis og egen rolle i forhold til at forebygge og aktivt modvirke marginaliseringsprocesser samt medvirke til et konstruktivt forældresamarbejde, som understøtter værdierne i den pædagogiske praksis.
Leg og læring med digitale medier i dagtilbud
Skolefagkode: 47732
Varighed: 5,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 3147,50 kr.
Pris for ledige: 3147,50 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 3147,50 kr.

Målgruppe
Målgruppen for uddannelsen er medarbejdere, der arbejder med større og mindre børn i dagtilbud ¿ eksempelvis dagplejere, pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter

Formål:
Uddannelsen ruster dig til at arbejde med digitale medier som f.eks. iPad i daginstitutioner, sådan at du sammen med børnene kan gå på opdagelse i de mange muligheder for leg og kreative udtryksformer. Du lærer at tilrettelægge pædagogiske aktiviteter med inddragelse af digitale medier, og får redskaber til at vurdere de mange digitale tilbud.

Indhold:
Ud fra kendskab til den digitale teknologis muligheder kan deltageren sammen med børnene gå på opdagelse i de digitale udtryksmuligheder og derigennem fremme børns evne og lyst til at udtrykke sig kreativt.Deltageren kan tilrettelægge pædagogiske aktiviteter med inddragelse af digitale medier, som fremmer det sociale samspil og det enkelte barns udvikling. Som en del af det arbejde har deltageren forståelse for de digitale mediers særlige muligheder og begrænsninger for børn med særlige behov. På baggrund af etiske og pædagogiske kriterier kan deltageren sammen med børnene udforske og vurdere aktuelle spil og programmer til leg og læring.Med udgangspunkt i børns nysgerrighed og vidensbehov kan deltageren desuden støtte og inspirere børn i at gøre brug af videnssøgning på nettet.Ydermere kan deltageren bidrage til at formulere mål og retningslinjer for anvendelsen af de digitale medier i den pædagogiske praksis
Mennesker med udviklings- og adfærdsforstyrrelser
Skolefagkode: 47981
Varighed: 3,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 1980,50 kr.
Pris for ledige: 1980,50 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 1980,50 kr.

Målgruppe
Pædagogmedhjælpere, dagplejere, omsorgsmedhjælpere, pædagogiske assistenter, praktiske medhjælpere, værkstedsassistenter, klubmedarbejdere og familieplejere, der arbejder med børn, unge og voksne med ADHD og autisme og relaterede udviklingsforstyrrelser.

Formål:
Efter uddannelsen kan du med afsæt i kendskab til det enkelte barn, den unge eller voksne med udviklings- og adfærdsforstyrrelser og relaterede trivselsvanskeligheder se bag om adfærden og yde støtte til en trivselsfremmende social- og specialpædagogisk bistand.Uddannelsen giver dig viden om adfærd og reaktionsmønstre ved de hyppigst forekommende udviklingsforstyrrelser såsom autisme med støttebehov (svarende til aspergers syndrom) og ADHD samt om relaterede adfærds- og trivselsproblemer.

Indhold:
1. Deltageren kan med afsæt i kendskab til det enkelte barn, den unge eller voksne med udviklings- og adfærdsforstyrrelser, yde støtte til en trivselsfremmende social- og specialpædagogisk bistand.2. Deltageren har viden om adfærd og reaktionsmønstre ved de hyppigst forekommende udviklingsforstyrrelser såsom autisme med støttebehov, ADHD, OCD og Tourettes syndrom samt om relaterede trivselsproblemer så som adfærdsforstyrrelser.3. Deltageren kan indgå i en afstemt relation og samarbejde med den enkelte person med adfærds- eller udviklingsforstyrrelser og relaterede trivselsvanskeligheder, se bag om denne adfærd og tilpasse krav og forventninger til den enkelte persons forudsætninger med afsæt i dennes ressourcer. I forlængelse heraf kan deltageren iværksætte indsatser, der støtter, skærmer og fremmer den enkelte person med autisme og/eller ADHD, i forhold til trivsel i sociale sammenhænge4. Deltageren kan indgå i respektfuldt samarbejde med pårørende omkring den enkelte person med udviklings- og adfærdsforstyrrelser og udveksle relevante iagttagelser5. Kollegialt kan deltageren dele iagttagelser relevant for den enkelte person med udviklings- og adfærdsforstyrrelser i det daglige arbejde samt ved visitation og bevillinger.
Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde
Skolefagkode: 44859
Varighed: 3,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 2828,50 kr.
Pris for ledige: 2828,50 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 2828,50 kr.

Målgruppe
Målgruppen for uddannelsen er faglærte og ufaglærte medarbejdere, der varetager pædagogisk arbejde for og med børn, unge, voksne og ældre - herunder ældre med demens. Medarbejderne kan eksempelvis være pædagogiske assistenter, dagplejere, pædagogmedhjælpere, familieplejere, social- og sundhedshjælpere samt social- og sundhedsassistenter.

Formål:
Efter uddannelsen kan du anvende en neuropædagogisk tilgang som et redskab i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne. Uddannelsen giver dig indblik i hjernens funktioner og sanseintegration. Du lærer at tage afsæt i den enkeltes behov, forudsætninger og udviklingsmuligheder i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde samt at reflektere over betydningen af din egen adfærd i samspillet.

Indhold:
Deltageren kan anvende en neuropædagogisk tilgang som et redskab i det pædagogiske arbejde med børn, unge og voksne.Med udgangspunkt i et grundlæggende indblik i hjernens funktioner, udvikling, og sanseintegration kan deltageren observere barnet/den unge/den voksne samt inddrage denne viden og observationer i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde. I det arbejde kan deltageren tage afsæt i den enkeltes behov, forudsætninger og udviklingsmuligheder samt reflektere over betydningen af egen adfærd i samspillet med barnet/den unge/den voksne. Desuden kan deltageren videregive relevante observationer til kolleger, pårørende og andre professionelle omkring barnet/den unge/den voksne.
Samspil og relationer i pædagogisk arbejde
Skolefagkode: 42665
Varighed: 5,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 2825,50 kr.
Pris for ledige: 2828,50 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 2828,50 kr.

Målgruppe
Målgruppen for uddannelsen er pædagogmedhjælpere, dagplejere, omsorgsmedhjælpere, værkstedsassistenter, klubmedarbejdere, medhjælpere i døgntilbud, familieplejere og husmedarbejdere.

Formål:
Formålet med uddannelsen er, at deltagerne erhverver sig pædagogiske redskaber i form af mål- og udviklingsrettet kommunikation, samarbejde og analysemetoder i deres daglige praksis, således at de kan forbedre kvaliteten af deres daglige samspil og relation med brugerne og brugernes pårørende.

Indhold:
Deltagerne kan i deres pædagogiske arbejde gennem målrettet og udviklingsorienteret kommunikation skabe udviklende samspil og anerkendende relationer med brugerne og deres pårørende. De kan anvende hensigtsmæssige analyse- og evalueringsmetoder, så de kan vurdere og udvikle egen og arbejdspladsens pædagogiske praksis.

Webdesign byro aabenraa