kursus1    kursus2    kursus3    kursus4

 


Kursusinformation - klik her  |  Fælles udbud af AMU-kurser i 2018 - klik her 

Der kan opleves problemer med visningen i Internet Explorer - derfor anbefaler vi at der bruges Google Chrome.


 

Kompetenceforløb for private dagplejer

Valgte hold
Kursussted Social og Sundhedsskolen Syd, Bjerggade 4M, 6200 Aabenraa
Tilmeldingsfrist 12. september 2018
Startdato 6. oktober 2018
Slutdato 28. februar 2019
Varighed 50,0 dage
Deltagerpris 31146,65 kr.
Pris for ledige 31147,65 kr.
Pris udenfor AMU-målgruppe 31147,65 kr.
Undervisningsform Dagundervisning
Undervisningstid 08:00-15:24
Beskrivelse Deltageren kan handle ud fra indsigt i lovgrundlaget for daginstitutioner, samt de kommunalt vedtagne retningslinjer for dagtilbuddet. Selvstændigt og i samarbejde med kolleger medvirke til at skabe et inkluderende fællesskab i børnegruppen. Reflektere over egne relationskompetencer og indgå i et anerkendende samspil med børnene. Tilrettelægge pædagogiske aktiviteter, som forener leg og læring, ud fra forståelse af børnekulturen og det enkelte barns ressourcer. I samarbejde med kolleger og andre samarbejdspartnere tilrettelægge pædagogiske aktiviteter, som støtter børn med særlige behov, ud fra en forståelse for det enkelte barns særlige udviklingsmuligheder. Bidrage til en sundhedsfremmende og forebyggende indsats ud fra viden om kost, bevægelse og hygiejnens betydning for barnets trivsel. Selvstændigt indgå i en anerkendende og respektfuld dialog og samarbejde med kolleger og børnenes forældre omkring barnet og dets udvikling.
Kontaktperson kursussekretær
Telefonnr 73334300
Email kurser@sosu-syd.dk
Kviknummer 54540618amu126
Minimum antal deltagere 20
Maksimum antal deltagere 28
28 ledige pladser
Fag til kurset:
Anerkendende kommunikation i omsorgsarbejdet
Skolefagkode: 42834
Varighed: 3,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 1980,00 kr.
Pris for ledige: 1980,50 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 1980,50 kr.

Målgruppe
Medarbejdere, der er ufaglærte eller har en erhvervsuddannelse, og som arbejder med sundhed, omsorg og pleje eller pædagogisk arbejde. F.eks. social- og sundhedsassistenter, social- og sundhedshjælpere, pædagogiske assistenter, pædagogmedhjælpere, dagplejere, klubmedarbejdere, plejere, portører, omsorgsmedhjælpere, værkstedsassistenter m.v.

Formål:
Deltagerne opnår kommunikationsredskaber og færdigheder i de grundlæggende principper for anerkendende kommunikation. Kurset omfatter relevante værdier og bestemmelser i sundhedsloven, serviceloven eller dagtilbudsloven.

Indhold:
I det daglige arbejde kan deltageren påtage sig det professionelle ansvar for at etablere anerkendende relationer i arbejde med sundhed, omsorg og pleje eller i pædagogisk arbejde. I det arbejde kan deltageren tage udgangspunkt i de relevante værdier, der afspejles i formålsparagraffen for enten sundhedsloven, serviceloven eller dagtilbudsloven. På baggrund af forståelse for anerkendende grundprincipper kan deltageren i sin daglige praksis anvende grundlæggende anerkendende kommunikationsredskaber. Deltageren kan endvidere bidrage til og tage ansvar for respektfuld, værdig og udviklende dialog med brugere/børn/patienter, pårørende og kollegaer.
Arbejdet med bevægelse, idræt og kropsbevidsthed
Skolefagkode: 40962
Varighed: 5,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 3147,50 kr.
Pris for ledige: 3147,50 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 3147,50 kr.

Målgruppe
Pædagogmedhjælpere, omsorgsmedhjælpere, pædagogiske assistenter, klubmedarbejdere, social- og sundhedshjælpere og social- og sundhedsassistenter.

Formål:
Deltageren kan selvstændigt og i samarbejde med andre udvikle, planlægge, udføre og evaluere kropslige aktiviteter med børn, voksne og ældre ud fra en viden om betydningen af kropslig udfoldelse. I det arbejde kan deltageren tage højde for målgruppens forudsætninger, samt hvordan aktiviteterne kan indarbejdes i det daglige arbejde.

Indhold:
Deltageren kan selvstændigt og i samarbejde med andre udvikle, planlægge, udføre og evaluere kropslige aktiviteter med børn, voksne og ældre ud fra en viden om betydningen af kropslig udfoldelse. I det arbejde kan deltageren tage højde for målgruppens forudsætninger, samt hvordan aktiviteterne kan indarbejdes i det daglige pædagogiske arbejde. Deltageren kan arbejde sundhedsfremmende i det daglige arbejde ved at motivere det enkelte barn, den enkelte unge eller den enkelte voksne til at bevæge sig. Deltageren kan udføre arbejdet på baggrund af en indsigt i målgruppens fysiske og motoriske udvikling, samt hvilken betydning denne har på andre områder af individets udvikling. Deltageren kan arbejde med kropsbevidsthed som et udviklingsredskab ud fra en viden om samspillet imellem kroppens udvikling og den psykiske og sociale udvikling.
Brede læringsmål og evaluering af læringsmiljøet
Skolefagkode: 48725
Varighed: 2,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 987,40 kr.
Pris for ledige: 987,40 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 987,40 kr.

Målgruppe
Dagplejere, pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter.

Formål:
Efter endt uddannelse kan deltageren med afsæt i dokumentation og evaluering tilrettelægge den pædagogiske praksis med udgangspunkt i brede mål for læringsmiljøet. Deltageren får kendskab til evalueringsredskaber, der inddrager børneperspektivet og undersøger, hvorvidt læringsmiljøet understøtter alle børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.

Indhold:
Deltageren kan med udgangspunkt i brede læringsmål analysere og reflektere over egen praksis, og på baggrund heraf tilrettelægge et læringsmiljø, der støtter børnene i at udvikle sociale, personlige, kropslige og kognitive kompetencer på tværs af de seks læreplanstemaer Deltageren kan arbejde med meningsfuld dokumentation og praksisnære evalueringsredskaber som metode til vurdering og videreudvikling af læringsmiljøet
Børn og natur
Skolefagkode: 44771
Varighed: 5,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 3147,50 kr.
Pris for ledige: 3147,50 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 3147,50 kr.

Målgruppe
Målgruppen for uddannelsen er pædagogmedhjælpere, dagplejere, familieplejere og klubmedarbejdere der arbejder med børn og natur som del af det pædagogiske arbejde.

Formål:
Efter uddannelsen kan du formidle viden og interesse for og om naturen, herunder dyr, planter, økologi, naturens kredsløb, naturfænomener m.m., til børn på forskellige alderstrin, Du lærer at planlægge og i samarbejde med børn igangsætte forskellige naturaktiviteter, som skærper børnenes nysgerrighed og giver dem oplevelser som rummer mulighed for fordybelse og eksperimentering.

Indhold:
Deltageren kan som del af det pædagogiske arbejde formidle viden om og skabe interesse for naturen, herunder dyr, planter, økologi, naturens kredsløb, naturfænomener mm. til børn på forskellige alderstrin. Deltageren kan planlægge og i samarbejde med børnene igangsætte forskellige naturaktiviteter, som kan medvirke til at give børnene forståelse for og erfaring med den verden, der omgiver dem ved at skærpe børnenes nysgerrighed og give mulighed for både fordybelse og eksperimentering. Deltageren kan bruge opslagsværker og teknologiske hjælpemidler og er desuden bevidst om betydningen af eget forhold til naturen i rollen som professionel voksen.
Børns kompetenceudvikling 0-5 år
Skolefagkode: 44299
Varighed: 5,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 2828,00 kr.
Pris for ledige: 2828,50 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 2828,50 kr.

Målgruppe
Pædagogmedhjælpere, dagplejere m.fl.

Formål:
Deltagerne kan indgå i relation med det 0-5 årige barn, så de bidrager til barnets udvikling af kompetencer.

Indhold:
Deltagerne kan indgå i en relation med det 0-5 årige barn ud fra en forståelse og respekt for barnets udtryk, livssituation og oplevelse af verden. Derved bidrager de til barnets udvikling af kompetencer og livskvalitet. De kan formidle observationer af barnet til kolleger og indgå i en faglig dialog om støtte og vejledning til det enkelte barn. De kan medvirke i dialogen med forældrene om det enkelte barns specifikke udviklingsforløb.
Didaktik og læring i pædagogisk arbejde
Skolefagkode: 47941
Varighed: 4,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 2564,00 kr.
Pris for ledige: 2564,00 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 2564,00 kr.

Målgruppe
Målgruppen for uddannelsen er pædagogiske assistenter med erfaringer inden for almen- eller specialområdet.

Formål:
Med afsæt i tidligere erfaringer, får du yderligere viden om didaktiske modeller, pædagogiske principper og læreprocesser, der styrker dine kompetencer til at kunne planlægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter, som målrettet understøtter udvikling af barnet/den unge/den voksne.

Indhold:
- Deltagerne kan i samarbejde med barnet/den unge eller voksne udarbejde mål samt inddrage den enkeltes læringsforudsætninger i de didaktiske overvejelser- Deltagerne kan anvende forskellige pædagogiske principper der fremmer en vellykket læreproces- Deltagerne kan beskrive og dokumentere pædagogiske aktiviteter samt begrunde tilrettelæggelsen af disse aktiviteter - Deltagerne kender betydningen af rammefaktorer og kan anvende denne viden til at vurdere hvad der henholdsvis fremmer eller hæmmer læring i relation til en given pædagogisk aktivitet - Deltagerne kan anvende konkrete og hensigtsmæssige analyse- og evalueringsmetoder med henblik på at vurdere og udvikle egen og arbejdspladsens pædagogiske praksis.
Leg og læring med digitale medier i dagtilbud
Skolefagkode: 47732
Varighed: 5,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 3147,50 kr.
Pris for ledige: 3147,50 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 3147,50 kr.

Målgruppe
Målgruppen for uddannelsen er medarbejdere, der arbejder med større og mindre børn i dagtilbud ¿ eksempelvis dagplejere, pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter

Formål:
Uddannelsen ruster dig til at arbejde med digitale medier som f.eks. iPad i daginstitutioner, sådan at du sammen med børnene kan gå på opdagelse i de mange muligheder for leg og kreative udtryksformer. Du lærer at tilrettelægge pædagogiske aktiviteter med inddragelse af digitale medier, og får redskaber til at vurdere de mange digitale tilbud.

Indhold:
Ud fra kendskab til den digitale teknologis muligheder kan deltageren sammen med børnene gå på opdagelse i de digitale udtryksmuligheder og derigennem fremme børns evne og lyst til at udtrykke sig kreativt.Deltageren kan tilrettelægge pædagogiske aktiviteter med inddragelse af digitale medier, som fremmer det sociale samspil og det enkelte barns udvikling. Som en del af det arbejde har deltageren forståelse for de digitale mediers særlige muligheder og begrænsninger for børn med særlige behov. På baggrund af etiske og pædagogiske kriterier kan deltageren sammen med børnene udforske og vurdere aktuelle spil og programmer til leg og læring.Med udgangspunkt i børns nysgerrighed og vidensbehov kan deltageren desuden støtte og inspirere børn i at gøre brug af videnssøgning på nettet.Ydermere kan deltageren bidrage til at formulere mål og retningslinjer for anvendelsen af de digitale medier i den pædagogiske praksis
Mad og måltiders muligheder i dagtilbud
Skolefagkode: 48667
Varighed: 3,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 1980,50 kr.
Pris for ledige: 1980,50 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 1980,50 kr.

Målgruppe
Målgruppen for uddannelsen er medarbejdere, der arbejder med børn i dagtilbud, eksempelvis dagplejere, pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter.

Formål:
Efter uddannelsen vil du kunne skabe pædagogiske rammer for mad og måltider og i et samarbejde med børn, forældre og kollegaer tilrettelægge pædagogiske aktiviteter ud fra en samlet viden om maden, måltidet, velsmagen og samværets betydning for børns trivsel og sundhed. Du vil herunder kunne arbejde med pædagogiske overvejelser i forhold til det pædagogiske læringsmiljø med vægt på børns læring, handlekompetence og dannelse. Ligeledes vil du kunne medtænke vigtige forhold som børneinddragelse, forældresamarbejde og børnefællesskaber i den praktiske planlægning af en pædagogisk aktivitet.

Indhold:
Med afsæt i et pædagogisk læringsmiljø og betydningen af det gode børneliv kan deltageren: Skabe sociale og pædagogiske rammer om måltidssituationer ud fra viden om de officielle anbefalinger for mad i relation til børns alder, udvikling og behov for mad- og drikkevarer, herunder inddrage lokale politikker. Tilrettelægge og deltage i aktiviteter og måltider, der tager individuelle hensyn til barnets mad og sikrer barnet størst mulig deltagelse i sociale børnefælleskaber. I de konkrete aktiviteter omkring mad og måltider bringe de 6 læreplanstemaer i spil.Med udgangspunkt i læring og dannelse, planlægge og udføre pædagogiske aktiviteter som udvikler børns madmod og madglæde ud fra viden om børns smagspræferencer, neofobi og kræsenhed. Anvende pædagogiske overvejelser i forhold til børns læring om måltidets betydning som et trygt fællesskab der forener forskellige madkulturer, og hvor madens velsmag stimulerer børns sanser og nysgerrighed. Med fokus på børns trivsel, sundhed og udvikling, inddrage forældre, kollegaer og øvrige samarbejdspartnere i meningsfulde dialoger og samarbejde omkring maden, måltidet, velsmagen og samværet.
Mentalisering i omsorgs- og relationsarbejde
Skolefagkode: 48670
Varighed: 3,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 1980,50 kr.
Pris for ledige: 1980,50 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 1980,50 kr.

Målgruppe
Målgruppen for uddannelsen er faglærte og ufaglærte medarbejdere, der varetager pædagogisk og/eller sundhedsfagligt arbejde med børn, unge, voksne og ældre. Medarbejderne kan eksempelvis være pædagogiske assistenter, dagplejere, pædagogmedhjælpere, familieplejere, social- og sundhedshjælpere samt social- og sundhedsassistenter, der eksempelvis arbejder på ældreområdet, dagtilbudsområdet eller specialområdet.

Formål:
Efter uddannelsen kan du anvende en mentaliserende tilgang som en metode i det fagprofessionelle arbejde med børn, unge og voksne. Uddannelsen giver dig indblik i mentale tilstande og mentalisering som begreb. Du lærer at se bag om adfærden og at være opmærksom på din egen rolle, samt betydningen af en varierende mentaliseringsevne.

Indhold:
Deltageren kan anvende mentalisering som begreb, tilgang og metode i det professionelle møde med børn, unge og voksne. Herunder kan deltageren: - Anvende sin forståelse for betydningen af egen mentaliseringsevne i mødet med barnet/den unge/den voksne, og i samspillet med øvrige samarbejdspartnere, med henblik på at styrke relationen og undgå mentaliseringssvigt. - Understøtte udvikling og agere hensigtsmæssigt i samspillet med barnet/den unge/borgeren, på baggrund af kendskab til de sammenhænge, der er mellem varierende mentaliseringsevne og den adfærd barnet/den unge/borgeren udviser.- Bidrage til at kvalificere og udvikle en mentaliserende tilgang i egen og fælles praksis, med afsæt i arbejdspladsens rammer og gældende lovgivning.
Pædagogmedhjælpere i daginstitutioner
Skolefagkode: 48040
Varighed: 15,0 dage
Timer pr dag: 7,4

Deltagerpris: 9383,75 kr.
Pris for ledige: 9383,75 kr. (Jobcenteret afholder kursusudgiften, hvis du har ret til 6 ugers jobrettet uddannelse i henhold til positiv listen)
Pris udenfor AMU-målgruppe: 9383,75 kr.

Målgruppe
pædagogmedhjælpere i daginstitutioner og andre med tilsvarende funktioner

Formål:
Uddannelsens formål er, at deltagerne selvstændigt og i samarbejde med kollegaer tilrettelægger trygge og udviklende rammer for barnets hverdag i daginstitutionen ud fra en forståelse for børns behov og udvikling, herunder forældresamarbejde, en inkluderende, sundhedsfremmende og anerkendende praksis samt indsats i forhold til børn med særlige behov.

Indhold:
Deltageren har indsigt i og kan handle ud fra lovgrundlaget for daginstitutioner samt de kommunalt vedtagne retningslinjer for dagtilbuddet. Deltageren kan; -Selvstændigt og i samarbejde med kollegaer tilrettelægge trygge og udviklende rammer for barnets hverdag i daginstitutionen ud fra en forståelse for børns behov og udvikling, -Selvstændigt og i samarbejde med kollegaer medvirke til at skabe et inkluderende fællesskab i børnegruppen, -Reflektere over egne relationskompetencer og indgå i et anerkendende samspil med børnene, -Tilrettelægge pædagogiske aktiviteter, som forener leg og læring, ud fra forståelse af børnekulturen og det enkelte barns ressourcer, -I samarbejde med kollegaer og andre samarbejdspartnere tilrettelægge pædagogiske aktiviteter, som støtter børn med særlige behov, ud fra en forståelse for det enkelte barns særlige udviklingsmuligheder, -Bidrage til en sundhedsfremmende og forebyggende indsatser ud fra viden om kost, bevægelse og hygiejnens betydning for barnets trivsel, Reflektere over egen pædagogiske praksis og -Selvstændigt indgå i en anerkendende og respektfuld dialog og samarbejde med kolleger og børnenes forældre omkring barnet og dets udvikling.

Webdesign byro aabenraa